fredag 1. juni 2012

Litt lat, fullstendig avslørt


Klikk for større bilder





Jeg har lenge vært misunnelig på folk i Tromsø-området, som ser ut til å vasse i mer eller mindre tamme ryper. Her i Varanger letter de gjerne på 100 meter. Dessuten har det vært langt mellom rypene i flere år nå, så rypefotografen har hatt magre kår

Denne våren ser det bedre ut, og langs grusveiene opp mot fjellet sitter steggene ganske tett flere steder.

I går fikk jeg oppleve det jeg bare har lest om i rypeboka til Johan B. Steen: To stegger bedrev en regulær grenseoppgang mellom territoriene, og fulgte hverandre kaklende – side om side – bortover myra.

Et par av rypene her på halvøya er relativt lite sky også (eventuelt bare trege i oppfattelsen), slik at det i alle fall er mulig å fotografere dem fra bilvinduet. Helst skulle man la folk tro at man møtte dem langt til fjells etter strabasiøs åling eller timers venting, men jeg er redd teknikken er kommet så langt at man blir avslørt. Sjekk bare denne rypa:


Og sjekk silhuetten som speiler seg i øyet når man ser riktig nært:


(Med D800 og 36 megapiksler er det fortsatt 11 igjen på portrettet her, etter beskjæring av et bilde som inneholdt hele fuglen...)



7 kommentarer:

  1. Wow, utrolig kult, Knut-Sverre!

    SvarSlett
  2. Ja vi er nok bortskjemt med gærne ryper her i ytre Troms. At de er livredde i Finnmark har kanskje noe med jakttrykk å gjøre? Flotters dette, det gjelder å være ærlig ja, ser du kjører stasjonsvogn :P

    Espen

    SvarSlett
  3. Hehe kult å se :). Det hender nerden i meg ser nærmere på sølvtøy, kopper og kar i interiørbilder for å avsløre noe om fotografen. Men ikke i øynene på fugler - før nå.

    SvarSlett
  4. Bortsett fra å bli imponert av kvaliteten etter croppinga, likte jeg de 2 første meget godt.

    SvarSlett
  5. Hjelper det å kamuflere seg i bilen? DVS langermet mørk jakke, hansker på hendene, finlandshette med solbriller/hatt med tett myggnetting.

    Planlegger en å ta en tur med bilen i neste uke til Varanger, så bloggen din er hyggelig obligatorisk lesning. Håper å få sett brushanene i år.

    SvarSlett
  6. Takk for reposns, alle sammen.

    Espen: Tar du ikke merket også?

    Tarjei: Jeg vil tro ansiktsmaske hjelper, men jeg har ikke prøvd. Brushanene ses lettest fra veien ved Salttjern, der de pleier å beite i fjæra. Det drøyde lenge før de kom til denne plassen, men i går var det fire haner der.

    SvarSlett
  7. Takk for tips.

    Jeg har sett at folk i bil har hatt gjennomsiktig kamo tøy (kamo myggnetting) i siderutene. Angagelig for å hindre at fuglene ser beveglese inni bilen.

    Har vært og handlet hos natur og fritid og har tenkt å prøve dette i sommer. Antar at jeg må være litt forsiktig med bruken slik at jeg ikke blir trafikkfarlig.

    SvarSlett

You are welcome to comment on my posts in English or Norwegian. (Och på svensk, givetvis!) E-mail: knutsverrehorn (at) gmail.com